5-те дизайнерски тенденции на десетилетието


Както при модните тенденции, всяко изминало десетилетие има своя отличителен белег и когато краят на това наближава, няма как да не се запитаме: какво ще търсят ентусиастите на дизайна някой ден, определящи стиловете на това десетилетие? Специалистите от House Beautiful са се обърнали към експерти, които сатворили и са правили кариери през това десетилетие. Те имат много какво да кажат.

Интернетът промени всичко

Никой не може да игнорира влиянието, което е имал интернета в това десетилетие и колко е голямо  въздействието му върху дизайна и пазаруването. “Мисля, че дизайнът глобално се подобри през миналото десетилетие заради достъпността на ресурсите и цените,” казва дизайнерът на Next Wave Лорън Бъксбаум Гордън. “Уебсайтовете за пазаруване като Pinterest, Instagram, eBay и Etsy промениха това как хората пазаруват и как виждат потенциала на дома си.”

Резултатът от достъпността е, че повече хора се интересуват от дизайн. Социалните медии са неразделна част от този феномен, казва дизайнерът Сара Хилъри: “Хората вече не са ограничени до каталози и няколко избрани списания за дизайн. Вече е възможно да намират вдъхновение за всеки стил. Като резултат клиентите идват при мен, като дизайнер, с по-ясна идея за това, което искат. Това е страхотно и за двете страни, защото прави проектите да са по съвместни.”

Освен че могат да откриват по-лесно дизайн, хората са в състояние и да споделят собствения си интериор. В началото на десетилетието това доведе до известна уеднаквеност: разпространение на онзи ярък, ефирен интериор, който виждахме като фон на всеки профил в Instagram. Дизайнерът Чад Джеймс го нарича „Ярко бялото движение: Всичко е блестящо и бяло във фотографията“. Но, той признава, “Радвам се, че излизаме от онази ера.”

Индивидуалността се издига над тенденциите

Ако ранната ера на Instagram показваше същата естетика навсякъде, парадигмата започваше да се измества към края на десетилетието. Дизайнерът Мали Скок казва: “Блоговете от предишните десет години помагаха на обществеността да се запознае с нови и необичайни дизайнерски идеи, които преди бяха достъпни само чрез обектива на медиите. Постепенно, хората се чувстваха по-смели да експериментират с интересни нови идеи за домовете си.”

Шон Леферс заявява: “Миналото десетилетие е златната ера на еклектицизма, от причудливия класицизъм до бохемския шик: слоести текстури и шарки и разнообразни смеси от древността до модернизма.”

Шарките се завърнаха на мода

Забелязали сме връщането на ярки, наситени шарки, както се вижда във ведрия максимализъм от новите колекции на Алесандро Микеле за Gucci. При интериорният дизайн, това се осъществява с шарени и флорални тапети. “Клиенти, които преди не биха помислили за тапети, сега виждат как могат да трансформират интериора”, отбелязва Люси Харис. Нина Наш се съгласява: “Дизайнерите от моето поколение и особено техните клиенти, вече се присъединяват към цветове, шарки и повярвайте ми или не, мебели от махагон! Но, смесват всичко това с онова което е актуално и модерно.” Наистина сме виждали доказателства, че трайната тенденция от това десетилетие е с по-малко монохромни интериори и повече нови, лични и често еклектични интерпретации на дизайна – включително и с антикварни мебели.

Бихме сгрешили да не посочим хората от гореспоменатото поколение, които обичат не само антики, но и цветисти, “бабешки” пъстри драперийки, бродерия и други капризни отговори на модерната минималистична естетика. “Мисля, че по-традиционният стил се завръща и ще продължава да вирее. Имам много клиенти, които искат да включват уникалните форми от семейни наследствени предмети в собствените си стилове”, казва Хилъри.

Занаятчийството се появи отново

Ако повторната употреба на антикварни предмети е едната страна на тласъка към по-еклектичния дизайн, оценката за занаята е другата. Новото поколение купувачи издирват продуктите от независими фирми с отчетлива история. Дали поради социално или екологично по-съзнателни навици на пазаруването, или като отговор на онлайн пазаруването, “хората започнаха да откриват по-малки и по-автентични линии, често с интересен и личен разказ”, отбелязва Скок. “Гордееха се със забавно, ново и неизвестно откритие.”

Дизайнерът Джефри Вайсман добавя: “Дизайнерите и техните клиенти желаят продукти с дълготрайност и топлина, която да не е само повърхностна. Искат предмети, с които могат да се свързват и които могат да събират и раздават. „Еднократната употреба“ се превърна в нещо лошо, нещо, което трябва да избягваме.”

Габриела Гаргано от Grisoro Designs казва, “Харесвам тази тенденция, защото подкрепя по-малки компании и творци и оценява това, че ръчно изработените предмети не са еднакво перфектни.”

Природата ни управлява

Не би трябвало да ни изненадва, че оценката за ръчната работа върви ръка за ръка с отношението към естествените материали и автентичните, закалени повърхности. Тази оценка за природата също се появява по време, когато устойчивостта е на първо място в света на дизайна. “Виждаме по-съзнателни усилия за намиране на местни материали и продукти с цел да се намали въглеродния отпечатък”, казва Сали Уилиамс.

Другите начини, по които заплахата от глобалното затопляне въздейства върху дизайна на дома включват използването на бои и облицовки с ниско или нулево ниво на ЛОС-та, повече повторна употреба на почти всичко и използването на осветление с LED светлини.

И така, какво предстои?

Взети заедно, общите тенденции през това десетилетие сочат към по-обмислено бъдеще за дизайна. В идеалният случай интериорите ще се обмислят внимателно заради историята, която разказват, влиянието им върху планетата и как ще израстват заедно със собствениците си. Това вероятно означава повече антики, по-малко еднократна употреба и продължение на образованието и обмена на информация, осигурени от по-голямата достъпност.

Източник: www.housebeautiful.com

research symptoms