Виж 1към1

Огромно, синьо „О“ – нова жилищна сграда

Прочети още

10 години заедно: двама дизайнери и един стол

Tip Ton е един от най-емблематичните дизайни на стол на десетилетието, създаден от британските дизайнери Едуард Барбър и Джей Осгърби. Популярността му се дължи и на факта, че е нещо повече от изцяло пластмасов стол, благодарение на ергономичността на седалката и способността му да се накланя напред.

Историята на Tip Ton започва преди малко повече от десетина години, когато Едуард и Джей разработват дизайна му като за учебен стол, т.е. предназначен за училища и университети, a Vitra застават зад проекта, въпреки множеството неизвестни в началото. Още с пускането му на пазара през 2011 г. обаче, емблематичната му форма го превръща в универсален стол, който бързо намира своето място в разнообразен интериорен контекст.

Десетият „рожден ден“ на Tip Ton е и поводът Едуард Барбър и Джей Осгърби да се върнат назад във времето, спомняйки си за предизвикателствата пред проекта, но и да се осмелят да надникнат в бъдещето.

превод: Деница Митева, източник: Vitra

Говорихте много за Tip Ton през последните десет години: това е изключително разпознаваем стол…

Осгърби: В началото не бяхме сигурни в комерсиалния му успех, въпреки че, гледайки го сега, изглежда като нещо много очевидно. Имахме съмнения, особено когато получихме първоначалните цени за материалите и изглеждаше така, сякаш ще е невероятно скъпо да се направи.

Процесът е сложен като производство, защото се постига чрез еднократна форма от пластмаса и имаше риск. Не знаехме дали ще проработи технически, а дори и да се случеше, не бяхме сигурни дали хората ще свикнат с него.

В случая Vitra бяха точните хора за този проект. Те имаха силата на визията да инвестират в нещо, което е рисковано. Това беше процес на сътрудничество, който изгради доверие и от двете страни. След това продължихме сътрудничеството си и по други проекти, а последният беше Soft Work – отговор на промяната в начина ни на работа. Но Tip Ton беше този, който проправи пътя за съвместната ни работа.

Проучването и тестването на Tip Ton отне много време. Можете ли да съпоставите процеса с тези на други проекти, по които сте работили?

Осгърби: Наистина бе много различен спрямо повечето други наши проекти. Докато знаехме какво искаме да направим, не знаехме дали е възможно.

Имаше въпросителни дори над много прости неща – като ъгъла, под който трябва да бъде наклонът напред и др. Просто нямаше нищо друго като Tip Ton, това беше нов архетип. В резултат на това имахме малко отправни точки по отношение на изследванията, от които да се възползваме. Трябваше да направим модели и приспособления, при които заменихме дължината на плъзгача с парче дърво и го насочихме под ъгъл, за да можем да намерим точния наклон, който работи. Имаше огромно количество практически експерименти.

Нямаше нищо друго като Tip Ton, това беше нов архетип.

Tip Ton се възприе като „универсален стол“ доста бързо. Очаквахте ли това, когато го проектирахте?

Барбър: Бяхме изненадани. Мислехме, че ще бъде бавно изграждане и за определен период от време. А десет години по-късно видяхме Tip Ton по целия свят!

Как виждате Tip Ton десет години по-късно? Все още ли мислите за по-нататъшно развитие?

Осгърби: За десет години Tip Ton заживя свой собствен живот. Виждали сме го във всевъзможни среди. Столът продължи да се развива – например цветовата гама се разшири.

Tip Ton RE също е наистина вълнуваща техническа разработка от Vitra, което означава, че столът не само може да се рециклира, но и да се изработва от рециклирани материали. За нас е важно това развитие да продължи.

За десет години Tip Ton заживя свой собствен живот.

дизайнери

Какво мислите за ролята на пластмасата в дизайна на мебелите?

Барбър: Вече има огромно количество пластмаса в обръщение на планетата. На теория не би трябвало да има реална нужда да се произвежда нова. Ако рециклирате нещо изцяло и продължите да го използвате, можете да избегнете използването на дърво и сеченето на дървета, например.

В наистина строга среда, като образователната, този стол ще продължи да живее с години. И обратно – конструираният стол, независимо дали е направен от заварен метал или дърво, няма да има същата дълготрайност.

За нас не е достатъчно да направим стола рециклируем – преди всичко той трябва да има приличен живот, за да оправдае своето съществуване и енергията, използвана за рециклирането му.

дизайнери

В какъв контекст най-много се вълнувахте да видите Tip Ton?

Барбър: Трябва да са били онези тихи моменти, в които се натъкваме на стола, използван някъде неочаквано и извън арената на дизайна. Пространства, където ни е предоставена анонимност и можем да наблюдаваме небрежно. Като дизайнер, човек никога не спира да оценява работата си и да се интересува от това как хората взаимодействат с нея.

Любопитството е в основата на това, което правим. Виждайки как някой инстинктивно накланя стола напред по време на работата си в момент на концентрация или се накланя назад, за да поеме по-широкия свят в пространството отвъд лаптопа си – всичко това е потенциално напълно подсъзнателно за тях, но все пак подобрява преживяването им.

Като дизайнер, човек никога не спира да оценява работата си и да се интересува от това как хората взаимодейства

дизайнери
снимки: Vitrа

Харесайте страницата ни във Facebook – най-интересното предстои!
керамика поезия 12.03.2021

Керамика и поезия ръка за ръка: Мария Балева и Зорница Генова

Поезия, архитектура, юридическо право, керамика… На пръв път поглед несъвместими понятия, нали?! Те обаче намират пресечната точка на симбиотично привличане […]

Прочети още
29.05.2021

Пауло Мендес да Роша: Идеалният проект не съществува…

Един от най-изявените модернисти в световната архитектура Пауло Мендес да Роша почина на 23 май 2021 на 92 години. Носител […]

Прочети още