Виж 1към1

5 отличителни признака на лошия лидер и какви рискове крие това?

Прочети още

7 факта, които не знаете за Франк Гери!

Франк Гери

Когато говорим за архитектура в най-пълния смисъл на думата, Франк Гери автоматично е сред имената, които изникват в съзнанието със своя разпознаваем архитектурен почерк, остър ум и пиперлив език.

Геометричната абстракция на неговите сгради прави работата му разпознаваема в цял свят. Успехът му, както и някои негови грандизони скандали и провали, го превърнаха в звезден архитект (макар той самият никак да не харесва това определение), известен със своята гениалност. И колкото и да си мислите, че няма какво ново да научите за тази привлекателна личност, най-вероятно грешите. 🙂

Убедени сме, че има поне 7 факта, които може би не знаете.

1. Истинското му име

Истинското му име е Франк Оуен Голдбърг. Въпреки че много често можете да попаднете на информация, че кръщелното му име е Ефрем Голдбърг, по въпроса може да се поспори с основание. Ефрем е еврейското име, което получава от дядо си, но то никога не е използвано от семейството му. А самият Франк сам променя фамилията си на Гери, когато завършва архитектурното училище, заради антисемитизма.

Франк Гери с дизайн за Hennessy X.O, с който марката отбеляза 150-ата си годишнина миналата година. Снимка: ©Hennessy

2. Ихтиологията – източник на вдъхновение в ранните му работи

Като еврейско дете Франк израства в къща, където във ваната винаги има жив шаран, подготвен за съботната вечеря. 🙂 Въпреки градската легенда около тази история обаче, неговите фигури във формата на риба не са произлезли от този детски спомен. В реч, изнесена през 80-те години на миналия век, самия Гери свързва произхода им с отношението си към постмодернизма и идеята, че рибите са съществували много преди хората. Затова и във формите, вдъхновени от образа на рибата, архитектът търси предимно усещането за движение, изразено чрез вълнообразните повърхности.

3. Градът, който оказва най-силно влияние върху работата му

Това е Лос Анжелис – градът на ангелите, на постоянното движение и ефимерност. И въпреки че е роден в Торонто през 1929 г., той прекарва по-голямата част от живота си там. В този смисъл, съвсем ествествено е, че се повлиява от неговия характер и ритми.

„Архитектурата на Гери започва с приемането на Ел Ей за това, което е“, пише през 2004 г. Р. Монео. А това, което ние можем да кажем по въпроса е, че неговите сгради действително са забележителността, атракцията, “пробила” пространството на града, а не просто лека намеса в средата.

4. Сградите му и липсата на интерес към композицията

Когато погледнете към сграда, проектирана от Франк Гери, последното, за което ще мислите, са пропорциите и логическите линии на композицията. Всеки проект изглежда като накъсан, почти “раздробен” на по-малки части, които впоследствие биват съединение в поредния архитектурен шедьовър.

Ако знаех накъде отивам, нямаше да го направя. Когато мога да го предскажа или планирам, не го правя.

За него формата не е нещо затворено или съвършено, той търси връхната точка в реализацията на първоначалната си идея в процеса на изграждане, което пък позволява и на клиента по-голямо участие в крайния резултат. „Той е създател на свободен дух, който вярва, че свежият поглед към строителството и материалите може да създаде нова архитектура“ (Р. Монео, 2004).

Снимка: Снимка: Richard Cummins/Robery Harding World Imagery/Corbis
5. Гери пренебрегва традиционното представяне на архитектурата

Етажните планове, разрези и коти са неговият криптонит. След като създаде основните маси в скици – драсканици, както ги нарича – той вече не се интересува от концепцията за процеса на проектиране. Вярва, че това е капан, предназначен да постави архитекта в клетка между първоначалната идея и реалността на строителството. Изработването на модели обаче е от съществено значение за неговите експерименти с обеми и форми и заедно с компютърната технология, която разработва за решаване на структурни проблеми, той постига невъзможното: да превърне абстрактна скица в сграда.

Архитектурата трябва да говори за своето време и място, но да копнее за безвремие.

6. Художник и/или архитект?
Една от скиците на Гери за Luma arts center в Арл. Снимка: Gehry Partners, LLP

Скулптурният дизайн на работите му е идентифициращата характеристика на Гери. Извити форми, призми, представи за движение и безпокойство присъстват във всеки един от неговите проекти.

„Иновациите могат да дойдат само от хора, които са по-скоро художници, а Франк Гери е художникът, който стои над всички останали в тази йерархия.“ (С. Уайт, 2003). Затова и неговите сгради са определяни като произведения на изкуството, като крехки предмети, които трябва да оцелеят в постоянно променяща се градска среда.

Франк Гери
А ето и крайният резултат на Luma arts center. Повече – тук.

Хората ме питат дали съм художник или архитект. Мисля, че съм и двете.

7. Лошо момче!?

Когато го наричат звезден архитект, Гери често се дразни, както заради противоречивото значение, което тази дума е придобила, така и поради проява на скромност от негова страна. Не веднъж през годините е подчертавал, че е “просто архитект”. Подобни провокации от страна на медиите и публичността често стават повод за неговото раздразнение и лошо поведение.

Спомняме си за случай, когато преди няколко години на пресконференция в Испания, журналист го попита дали смята, че неговата архитектура е претенциозна, спектакуларна… В отговор архитектът просто вдигна среден пръст и последва дълго мълчание… 🙂

Франк Гери на конференцията в Испания. Снимка: Photograph: J L Cereijido/The Guardian

Обича да напомня, че просто си върши работата, която някои разбират и оценяват, а други не. Колкото до случая със средния пръст – по-късно се извини публично, отдавайки лошото си поведение на грешен въпрос в неточен момент.

Не разбирам защо хората наемат архитекти и после им казват какво да правят.

Винаги ще има още много, което не знаем

Франк Гери е неповторима смесица от уникалност, характер, творческа стихия и умения, които се проявяват във всеки един негов проект. Дори и днес, преминал своите 90 години, той не спира да се развива, да търси нови архитектурни форми, да бяга от обикновеното, да игнорира типологии и контексти.

Гери е толкова непредсказуем, че никога не пропуска да ни изненада и се надяваме да го прави още дълго!

Има някакви правила относно архитектурния израз, които трябва да се впишат в определен калъп. По дяволите! Това не означава нищо. Ще направя това, което правя най-добре и ако не е добре, пазарът ще го отрече.

Снимка: Wener Otto/Getty Images




Харесайте страницата ни във Facebook – най-интересното предстои!





Франк Гери 17.05.2021

Как Франк Гери промени Филаделфийския музей на изкуствата

В началото на месеца, след основен ремонт и реконструкция, по които работи световнопризнатият архитект – Франк Гери, отвориха новите пространства […]

Прочети още
11.02.2018

28 зрелищни сгради от Франк Гери

Франк Гери често е наричан най-значимият архитект на нашето време и е много трудно да се изрази несъгласие. През дългата […]

Прочети още