Виж 1към1

Стъклен ресторант в Драма (Гърция) е отличникът на прогресивната архитектура

Прочети още

Арх. Димитър Цанев: Всеки интериорен проект носи собствена харизма и дух

Димитър Цанев

Архитект по образование, но интериорен дизайнер по призвание, Димитър Цанев обича да разказва истории. В професионален план прави това с интериорите, които създава, а в личен – чрез хобитата си – музиката и режисурата.

Закърмен с рока и запален любител музикант, първите му професионални стъпки са в семейната фирма “Комет”, създадена през далечната 1992 г. и специализирана в производство на изделия от неръждаема стомана. Впоследствие семейната компания се трансформира, за да се превърне в IXDesign Studio – фирма, специализирана в интериорния дизайн и проектирането.

Интервю: Деница МИТЕВА

Арх. Цанев, преди да поемете управлението на IXDesign Studio, Вие сте бил част от екипа на семейната фирма “Комет”. Има ли момент или проект от работата Ви, който помните и до днес?

Да, има. Появиха се клиенти, които ни донесоха скица с много точно задание и детайлни чертежи какво искат да се направи. Нещо, което определено не беше практика сред клиентите по това време. Ставаше дума за работно бюро. Цялата поръчка обаче беше много инкогнито. Не знаехме за кого е и какво ще е предназначението му. По това време обикновено фирмите искаха да се сложи и лого, докато тук нямаше такова изискване. Когато завършихме бюрото, те отказаха и услугата ни да им го доставим до адрес. Дойдоха и си го взеха сами и така и не разбрахме защо. Около месец по-късно обаче започна за първи път “Шоуто на Слави” и тогава, съвсем случайно, открихме, че Слави всъщност сяда на това въпросно бюро. Едва тогава си дадохме сметка и защо е била цялата тази голяма тайна.

От работата с инокс и метали до студио за интериорен дизайн. Как се случи?

С фирмата, която баща ми основа в началото на 90-те, ние бяхме първите, които въведохме инокса в строителството и архитектурата в България. По-късно имахме и мебелен цех, с който затворихме целия производствен цикъл. В един момент ръководихме над 250 служители, но с годините нещата много се промениха. А с толкова голям екип, за който отговаряш, повярвайте, не се спи лесно. Така, по-късно, когато основахме IXDesign Studio, решихме, че е по-добре и по-спокойно да работим с подизпълнители. Сега екипът ни е по-малък, но имаме ясно установени граници във взаимоотношенията си. И дори понякога отстрани да изглежда така, все едно не правим нищо, ние всъщност обмисляме или очакваме вдъхновението, идеята за новия проект. Това е артистична работа, която се случва по съвсем различен начин.

Вие сте архитект по образование, но избирате да се насочите към интериорния дизайн. Защо?

Това, което в България се учи като архитектура, е да се заложи на артистизма. Т.е. архитектът дава линията, концепцията на жилището. След това разработва архитектурния проект, който дава на инвеститора и той трябва да го доразвие. А у нас се случва така, че когато инвеститорът, който има определен бюджет, каже, че иска 5 апартамента в значително ограничено по площ място, колкото и да му обясняваш, че идеята не е добра, не можеш да го убедиш, най-малкото защото става въпрос за пари и печалба.

Обучението в България е толкова закоравяло, за съжаление. Отнема се много от времето на наистина важните за работата неща за сметка на история на изкуство например, което не омаловажавам, но един ден, излизайки от университета, разбираш, че нещата, които си учил на теория, на практика не са такива. А нещата, които си мислиш и представяш, че искаш да направиш, не се получават. Затова и в университета ни казваха, че в живота си, ако изпълним поне един проект като архитекти, който е изцяло наше дело, без намеса и корекции от другите участници по веригата, ще бъдем щастливи хора.

Вие имате ли такъв проект? Щастлив ли сте?

Да, сега с работата си при проектирането и реализирането на интериорни проекти имаме много такива. И да, аз и екипът ми сме щастливи хора.

Да се върнем за момент към архитектурата… Какво трябва да направи един млад архитект, за да постигне това, което иска в такъв случай, според Вас?

Трябва да се самообучава, за жалост. Това е болезнената истина. Трябва да тества, да пробва, за да добие опит. Без опит нищо не става. За един архитект, когато завърши, са необходими определени години за трупане на опит. В това отношение аз имах късмет, защото докато следвах, работех във фирмата ни. И работата ми беше точно такава – да работя по изпълнение на проектите, които архитектите задаваха.

Защо избрахте в такъв случай да учите архитектура и то в България?

Може би така се получи. Можех да избирам между три неща – режисура, китара или архитектура.

А защо избрахте архитектурата?

Защото баща ми ми каза: “Супер, прави си това, което харесваш, като хоби. Но за професия трябва да избереш нещо, което да ти носи пари. Защото, ако фирмите за електроенергия приемаха усмивка като заплащане, щеше да е супер, но те приемат пари”. Разбира се, финансовата перспектива не беше единствената причина, но знаех, че е правилно.

Архитект, интериорен дизайнер, музикант, режисьор… С всяка от своите дейности Димитър Цанев се стреми да разказва истории…

Къде е общото между режисурата и архитектурата?

Имам афинитет към това да снимам, да разказвам видео истории и до днес.

Още през 2012 г. с приятели направихме първия в България пълнометражен игрален филм само от аматьори, аз бях режисьор. Казва се “Сърце от лед” и макар да имахме трагична история – главната ни актриса и приятелят й починаха при катастрофа по средата на снимките, успяхме да се съберем и да довършим филма, за да го посветим на тях. Така историята ни се превърна в кауза. Докато учех, специализирах и радио журналистика в Софийски университет и водех авторско предаване в “Алма Матер”. И така, това беше страст, която пазя и до днес.

А сега с дизайна успявате ли да разказвате истории?

Да, разказваме историите на интересите на нашите клиенти. Имплементираме техните мечти и желания в домовете им. Стараем се да втъкаваме личните им интереси, хобита, начин на живот в интериорния дизайн максимално.

Може ли пример за такава “история”?

Имахме клиенти, страшно запалени велосипедисти. Съответно в коридора трябваше да има стойка за велосипедите като акцентът беше върху това, че мястото им трябваше да отговаря почти като на представата за пиедестал. Като че ли каква ще бъде секцията или какъв диванът в хола нямаше никакво значение за тях. Но велосипедите бяха друго нищо. Именно около тази тяхна страст изградихме историята на цялото жилище, което съответно придаде чар и идентичност на цялото пространство.

Естествено, в много голяма част от случаите имаме конкретни задания като определена цветова гама или други изисквания от страна на клиентите, с които отново се съобразяваме изцяло, за да разкажем тяхната история такава, каквато я виждат и преживяват.

Димитър Цанев
Велосипедите – „главен герой“ в интериора, за който арх. Цанев разказва….

Имало ли е момент, когато изискванията на клиента не съвпадат с вашите принципи, които следвате в проектирането? Как се справяте с подобни казуси?

Имало е, разбира се. Имало е и години, в които тези случаи са били повече от другите. И тогава това, което правим, е да действаме професионално и без емоции. Правим това, което клиентът иска. Така, както го иска. И съответно, както можете да предположите, това са проекти, които впоследствие не виждат “бял свят” в нашето портфолио. Но аз никога не съм се притеснявал да кажа на клиента, че не бих го направил така. А ако той не се вслуша в съвета ми, това е негов избор.

Каква и докъде е ролята на интериорния дизайнер в един жилищен проект? Как бихте я дефинирали Вие?

Изпълнение на интериорния дизайн в най-чистата му форма. Т.е., ти наемаш, доверяваш се на студио за дизайн, за да ти дадат професионалистите тяхната трактовка на твоите изисквания, а не да копират това, което си представяш и просто да го визуализират под формата на VR презентация, рендери или други 3D изображения.

Ако дойде клиент, който знае, че иска тези плочки, тази секция, това легло… то тогава аз го съветвам – отидете в магазина за санитария и стига да си купите от тях плочките, те ще ви направят безплатен проект на банята. Нямате нужда от нас. Това не е дизайн, това е визуализация.

Какво трябва да знае, да очаква клиентът, когато се обърне към Вашето студио в такъв случай?

Първото, ако си е направил проучването и е избрал да работи с нас, което трябва да знае е, че за нас най-важен е крайният резултат. Никога проектът не приключва с предаването на папките с визуализациите. За нас един проект е готов тогава, когато клиентът ни се обади след финалната реализация, бе значение дали ние сме я изпълнили или друг, и каже, че му харесва, че е доволен. Това е завършеният проект. Това е нашата цел.

Друго, на което може да разчита е, че ще му вдъхнем кураж и ще провокираме доверието му, защото сме професионалисти именно и само в областта на интериорния дизайн. И вярвам, че с всяка дейност трябва да е така – всеки трябва да прави това, от което наистина разбира. А не по типично за българите принцип “Аз си знам всичко. Аз сам ще си го направя”.

Все още ли клиентите следват този принцип?

По-скоро не. В началото беше доста по-трудно, но сега са по-осъзнати и готови да се доверят по-лесно.

Димитър Цанев
„Аз съм перфекционист!“

Какво друго да очаква клиентът от интериорния си дизайнер?

Време, което дизайнерът ще инвестира в това да го изслуша, да научи максимално много за него и начина му на живот – как релаксира, гледа ли много филми, спортува ли и т.н. За да успеем да имплементираме личните хобита и интереси в тяхното лично пространство, ние трябва максимално да се опитаме да опознаем своите клиенти.

Разбира се, има определени правила и принципи, които се следват в интериорния дизайн и не бива да се нарушават. Да твърдиш, че с даден проект “измисляш топлата вода”, би било смешно. Но целта е да придадеш индивидуалност чрез уникалността на самите клиенти. Дори тогава, когато дойдат с готови визии и идеи, които са харесали, избрали от интернет, ти да успееш да ги конвертираш в уникално за тях самите пространство.

Кой е интериорният стил, в който Вие самият предпочитате да работите?

В студиото ни работим предимно и сме специализиране в модерния дизайн, в минимализма. Често в проектите ни се среща и съчетаването между модерен и класически стил. Една минималистична модерна секция със стени с декоративни класически елементи, които придават малко по-класическа визия, е нещо, което харесвам.

В момента рустикалният и скандинавският стил също са много актуални и търсени. Работим и по много такива проекти. Същественото обаче е, че когато работим по един проект, ние го развиваме най-вече като усещане, а това, бих признал, не са стиловете, които отговарят на нашето усещане.

Това означава ли, че ако дойде клиент и иска проект в стил, който Вие не харесвате, ще го насочите към друг дизайнер?

Да, определено. Ще признаем, че не усещаме, не чувстваме този стил и съответно това ще рефлектира върху проекта. А ние не можем да си позволим компромисни проекти. Моята теза е, че понякога е много по-печелившо да не работиш, отколкото да работиш. Затова, ако не ни допадне стилът или мисленето на клиента, по-добре да не започваме изобщо.

Гледайте на нас, интериорните дизайнери, като на специалисти в медицината – има си кардиолози, неврохирурзи, нефролози и т.н. Така и ние сме специализирани в определен стил и ако нямаме точка на пресичане с клиента, веднага го насочваме да се обърне към друг колега.

Не на всяка цена клиент и не на всяка цена договор… Така ли?

Да, не взимаме договор на всяка цена. Ако трябва да сме честни, много често трудът, който полагаме, особено ако изпълняваме изцяло един проект, е много над цената на договора. Но аз имам тази склонност, ако нещо ме привлича, да се заинатя и да работя много повече, защото искам да видя крайния резултат, да доизпипам всеки детайл, дори да отнеме повече време. Това е нещо, което клиентът може и да не разбере, да не усети, но аз ще знам, че е направено по възможно най-добрия начин и това ми е напълно достатъчно. Аз съм перфекционист.

Димитър Цанев
Съвет: „Цветовете са много важно нещо. В едно помещение можем да имаме един акцент, не може повече.“

Кой е основният принцип на работата Ви в такъв случай?

Това, което правим, да бъде максимално функционално.

Напоследък често работим по-малки като площ пространства и функционалността при тях е наистина задължителна. Един от последните ни такива проекти например е мини студио на ул. Алабин за AirBnb. Само 19,73 кв. м, в които трябва да се поместят баня, тоалетна, кухня, кът за отдих, спалня и място за багаж. И е съвсем естествено да се запитате как сме успели да поберем всичко това в тази ограничена площ, нали?

Да, как?

Именно в това е предизвикателството, а отговорът се „крие“ в опита и професионализма на дизайнера. Защото на 200 кв. м всеки може да работи, когато говорим за ограничени площи обаче, нещата стоят по съвсем различен начин. И колкото и да е субективно дали един дизайн е хубав, има определени правила, които, ако знаеш и прилагаш, добрият резултат е гарантиран.

Има ли правила в дизайна, които не бива да се нарушават в никакъв случай, според Вас?

Да, има. Едно от тях е, че не може да има повече от три цвята дърво в интериора. Ако единият е подът, вторият цвят са мебелите ни, а третият са вратите. И ако направим повече и различни нюанси на дървото, на подсъзнателно ниво, дори научно е доказано, ще объркаме мозъка. Ще нарушим хармонията.

Това важи ли в случаите, когато мебелите не са в дървесен цвят, а са с бял лак, например?

Абсолютно! Цветовете са много важно нещо. Затова в едно помещение можем да имаме един акцент, не може повече.

Например, т.нар. арабски дизайн, характерен с множество детайли и детайлчета навсякъде, е изключително натоварващ. Човешките съзнание и око работят така, че в момента, в който влезем в помещението, погледът се грабва от един акцент. Ако видим, че е в синхрон с всичко останало, се чувстваме добре. Спокойни сме. Трябва, разбира се, и тоналностите да си съвпадат. Давам пример – синият цвят не се препоръчва в спалнята, защото е студен цвят.

Кои цветове са подходящи за спалнята?

Там се използват по-топли цветове. Може маслина, лилаво, тъмно синьо, което е почти черно, сиво… Жълто също не е ОК за спалня, но е подходящо за детската стая. Ако го използвате около пространството на прозореца, ще добавите визуален простор, големина на стаята. Това са похвати, които е доказано, че работят. Така както в коридорите поставяме много огледала не защото хората искат да се оглеждат непрекъснато, а защото така помещението може да изглежда много по-голямо. Ако сложим две огледала едно срещу друго, се получава един безкраен ефект чрез т.нар. принципи на перспективата.

Димитър Цанев
Интериорен дизайн на детска стая.

Тези принципи обаче не противоречат ли на фън шуй правилата, които също са често прилагани в дизайна?

О, абсолютно противоречат (смее се). Но неща, които фън шуй прокламира, то модерният дизайн отрича. Затова човек сам трябва да прецени какво иска да следва в концепцията – функционален или фън шуй дизайн. Аз самият съм пристрастен към азиатския стил. Но освен за стила, човек трябва да реши също и колко точно е склонен да похарчи за своя проект, за да види “бял свят”. Защото ние ще му дадем красиви картинки и много чертежи, но те не са, за да си ги закачи на стената и да покаже, че има много яка идея. Това може да го направи всеки илюстратор. Нашата задача е да предложим тези картинки, които и след реализация ще стоят добре спрямо бюджета.

Говорихме си за цветовете… Кои са цветовете в дизайна, които ще доминират тази година според Вас?

Без значение от тенденциите, които се налагат всяка година, сивото определено ще продължи да доминира. Лилавото също започна да навлиза още през миналата година. И колкото и да не обичам да използвам клишета, в дизайна наистина е вярна максимата “Всичко ново е добре забравено старо”. Включително и за цветовете. Следователно цветните решения и комбинации ще продължат да доминират.

Кои са най-важните съвети, които бихте дали на човек, решил сам да направи интериора на жилището си, без да използва услугите на дизайнер?

Трябва да се въоръжите с нерви, време и да сте подготвени за непредвидени разходи. Разбира се, тази реализация не е невъзможна. Ние самите сме имали клиенти, на които даваме само насоки, без дори да ги таксуваме за това, защото имат ясна концепция и знаят какво искат да правят.

Колкото до конкретни съвети – първото е клиентът ясно да си определи бюджета, за да няма неприятни изненади.

Друг съвет е да избере внимателно майсторите, с които ще работи. Да провери уменията им и да потърси обратна връзка от предишни техни клиенти. А ако има обект, който в момента изпълняват, също е най-добре да погледне как работят на място. Друга препоръка тук е да се насочат по-скоро към бригада, отколкото към самостоятелни работници. По-трудно и сложно е за координиране. Стават и повече грешки.

Трябва да си направи проучване и на материалите, които ще използва.

Разбира се, да обърне специално внимание и на осветлението. Нещо, което често се подценява. Зонирането на осветлението е много важно. Не може да се сложи искрящо бяла лед светлина в спалнята, а жълтеникаво топла в хола. Не е ОК. Според предназначението на зоните трябва да се съобрази и осветлението – дали е зона за релакс, за хранене, за активности и т.н.

Димитър Цанев
Интериорен дизайн на спалня.

И най-важният ми съвет към всеки клиент, без значение дали ще използва или не услугите на интериорен дизайнер, е:

Насладете се колкото се може повече на процеса и направете дома си такъв, какъвто на вас ще ви харесва. Ясно е, че ще е трудно, но това е вашето жилище и то трябва да бъде идеално за вас. Там ще прекарате любими моменти, там ще проходи детето ви.

Кой е мечтаният клиент?

Този, който се вслушва в професионалистите и се доверява на опита.

Споделихте, че обичате да разказвате истории. Има ли един интериор, който можете да отличите като такъв, с който сте разказали най-добрата си история?

Не, защото обичам всички, колкото и тривиално да звучи. Всеки проект е специфичен, носи собствена харизма и дух.

Харесайте страницата ни във Facebook – най-интересното предстои!
Маргарита Темелкова 20.10.2021

Арх. Маргарита Темелкова: Вярвам, че всеки един от нас заслужава да има хубаво жилище

Това са интериорният дизайнер арх. Маргарита Темелкова и Бофи! С архитект Темелкова, основател на House of fun и BeBold, имах […]

Прочети още
теодора велкова 24.06.2021

Арх. Теодора Велкова – младата българка, която покори Щатите

Седем часа разлика, дистанцията между Европа и Щатите, технологични предизвикателства и разминаване в работните графици… Въпреки всички тези “малки спънки” […]

Прочети още