Виж 1към1

ГЕРБ-СДС настоява за проверка на строителството на „Буджака“

Прочети още

Керамика и поезия ръка за ръка: Мария Балева и Зорница Генова

керамика поезия

Поезия, архитектура, юридическо право, керамика… На пръв път поглед несъвместими понятия, нали?! Те обаче намират пресечната точка на симбиотично привличане в „pottery and poetry“ на Мария Балева и Зорница Генова. Мария е архитектът, който сътворява керамиката (pottery). Зорница – адвокатът, който „пише“ поезията (poetry) на проекта и отговаря за продажбите.

За идеята, за началото, за това, което предстои, в месеца, посветен на жените, ви срещаме със Зори и Мими, които да ни отведат в цветния нов свят, който създват от керамика и поезия.

интервю: Деница Митева

Да започнем така: кога и как се случи идеята за “pottery and poetry”?

М. и З.: Случи се съвсем спонтанно в началото на миналата година, но беше преднамерена спонтанност, защото нещата са вървели своя път преди да се случат.

Коя от Вас е повече “pottery” и коя “poetry”?

М: Мими (Мария Балева) сътворява керамиката, а Зори (Зорница Генова) пише поезията. В екипа от скоро помага в изработката на съдовете и един страхотно талантлив керамист – Мартин Дончев. Той е и журналист, така че скоро е вероятно да се включи и в поезията.

Всъщност керамиката създава поезията или обратно?

М. и З.: Всяко нещо създава себе си в зависимост от емоцията и моментното състояние. Това е творчески проект и се стараем да си акомпанираме в хармония. Но керамиката е водеща, тя е нещото, около което думите гравитират.

Зорница и Мария.

Зорница – адвокат, който пише поезия, а сега и артист, който се занимава с продажба на керамика. Къде е пресечната точка между всичко това?

З: Пресечни точки има винаги, дори между несъвместими на пръв поглед неща. Убедена съм, че у всеки съществува творчески капацитет, който следва да бъде реализиран под някаква форма, за да бъдем щастливи в кожата си. Това е потребност, не призвание, зад което стои обоснован път.

Мария, Вие сте архитект. Кога се появи интересът Ви към работата с глина? Как успяватеда съчетаете архитектурните проекти с този тук? Стига ли времето?

М: Винаги ми се е искало да се занимавам с глина. Този процес тлееше в мен и усещах нещо, което ме „дърпа“ натам, а и архитектурната работа в България много пъти е ограничаваща в творчески смисъл и явно съм търсила поле за изява на енергията натрупана в мен. Даже сега се учудвам от самата себе и нестихващите ми идеи. Тъй като проектът се развива по-бързо и далеч не е само творческо хоби, времето действително не стига и на моменти натоварването е в повече.

Като тандем в “pottery and poetry” имате ли ясно разпределени задачи кой по коя част работи или и двете правите всичко?

М. и З.: Едната (Мими) движи изцяло „производството“, а другата (Зори) е в сферата на маркетинга. Разпределението на задачи става все по-осезаема нужда, защото самото изработване на керамиката е сложен процес, който изисква изключително много физически труд и време, поради самото естество на технологията. Без да споменаваме самото планиране и творческата мисъл зад самите колекции. За това сме много щастливи, че част от екипът е вече и Марти. С нарастване на поръчките нещата щяха да се случат много сложно без неговата прецизна работоспособност.

Кой беше първият продукт, който създадохте за бранда?

З. и М.: Може би един от първите продукти беше една серия от плата за дипове, която нарекохме „Food stories“.

@pottery.and.poetry

В работата си използвате нетоксични материали, които може би оскъпяват крайния продукт? Българският потребител готов ли е да оцени разликата между ръчна изработка от керамика и продукти, които може да намери в масовото производство?

М: Нетоксичните материали следва да са нещо, което не се коментира, защото са норматив. Но това, което потребителите трябва да осъзнаят е, че самата керамиката се произвежда от естествени материали и производството й е твърде щадящо природата.

Хубаво е потребителите да се възпитават и да инвестират повече в продукти, които не замърсяват околната среда.

Има ли особености, за които трябва да се следи, при избора на керамични съдове?

М.: Керамиката, която се изпича на високи градуси е доста по-здрава, но се съмнявам, че това е общодостъпна информация при масовите продукти. Има глазури и материали, които не са подходящи за храна, заради неравната си повърхност и това, че могат да задържат бактерии. А тези, които са с примеси на олово, въобще не трябва да се използват за храна.

Следвате ли, съобразявате ли се с тенденциите или предпочитате да създавате собствени такива?

Тенденциите не са нещо, от което можеш изцяло да се разграничиш, особено ако се вълнуваш от даден бранш, но не следва да заглушават вътрешното ти усещане за нещата.

А кой би бил по-успешният модел в свят, в който имаме от всичко и по много и е въпрос на един клик да го получим?

З.: Нямаме идея, но забелязахме, че е ужасно вредно за творческата енергия, да се опитваш да се вписваш в даден тренд.

Живеем в тъжен свят, в който всичко се масовизира и обезличава.

От друга страна, за да изпъкнат в това безличие, много творци правят шокиращи компромиси с естетиката. Затова не считаме, че успехът следва да е на всяка цена.

Всяка от вас има ли си любим продукт и кой е той?

З.: Да, аз обожавам всичко от колекциите Indogo и Giselle.

М.: Може да прозвучи нескромно, но харесвам много всичките си творения, защото влагам в тях много любов и желание. Имало е продукти, в които съм била неуверена, но след като бъдат добре възприети, ми става ясно, че дори в несигурността си съм на прав път.

Давате старт на проекта през 2020 – тогава, когато пандемията връхлетя света и преобърна всичко – ежедневието, навиците, работата. Как всичко това оказа влияние върху развитието на бранда?

З.: Времената са добри за онлайн бизнеса. Даже успехът ни се дължи до известна степен и на това, защото за един момент сякаш стана по-тихо и ние започнахме да се вслушваме в себе си по-умело.

Мартин, който също създава чудеса от керамика.

Имате старта, красивите керамични колекции… какво предстои? Коя е следващата стъпка, която искате да направите за “pottery and poetry”?

М. и З.: Имаме амбициозни идеи за бъдещето, но за сега бързаме бавно. Нещата следва да стават плавно, за да няма загуба на творчески ресурс.

Вижте още: